tisdag 23 juni 2009

Världen är stor

Grattis. Glenn Hysén hade inte gjort det bättre själv.

Sommaren är här i mellansverige igen. I dag åkte jag tåg, Rättvik - Uppsala. Det var roligt för vi råkade sitta i samma vagn som en liten gubbe. Han började prata med killarna som satt brevid honom och det var väldigt intressant. Han var pianist och verkade leva ett extraordinärt liv. Han var på väg jorden runt på spelningar. Tokyo, Australien, Nya Zeeland och USA. Han nämnde alla städer, han skulle spela 16 konserter. I USA skulle han hälsa på en gammal vän i San Fransisco, en skådis som spelat JR i Dallas. Men innan USA skulle han på semester på Samoaöarna och djuphavsfika i en vecka. "Skönt att komma i väg", sa han med en härlig brytning. Han var engelsman men numera svensk och boendes i Tällberg. Det visade sig att han hade haft en av killarnas bekanta som pianoelev. "Världen är liten". Varje onsdag åkte han till Malta och spelade på ett privathotel, sen åkte han hem till Tällberg igen till helgen. "Är det sant?". Ja, det var sant förklarade mannen. Nu skulle han träffa sin dotter på Arlanda och sina två barnbarn som han inte sett på 1,5 år. Han berättade att han spelar allt på sina konserter, från Elton John till Abba, och han drar skämt, en enmansshow. Personligen gillade han Coldplay. Sen fick han ett sms från Lill-babs. Egentligen skulle jag ha lyssnat på Sommar i P1 med Helena von Zweigbergk, men det var ju tur att jag inte lyckades få in P1.

Jag har lust att resa. Överallt. Det bor 35 miljoner människor i Tokyo och utanför Texas är det 50 grader om somrarna. Jag är hemma i Uppsala. Här är det svenskt sommarväder. I morgon åker jag till Stockholm och går på konsert.

Dagens låt: Vince Gill & Dolly Parton - Pretty Flowers

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar